HR kijkt op uw sociale netwerken en weigert

vacatures

Wat u moet vermijden op uw sociale netwerken, zodat de werkgever niet overbelast en besluit om op veilig te spelen. En hij nam geen andere kandidaat. Laat hem je beter aannemen.

Werkgevers zijn anders, vacatures zijn ook anders. Misschien zal in sommige kleine bedrijven voor startposities niemand aandacht besteden aan de analyse van uw instagram. Maar reken er niet op. Volgens statistieken bestudeert meer dan 70% van de HR’s bij het solliciteren eerst het cv van de kandidaat en bekijkt vervolgens al zijn beschikbare sociale netwerken. En ze trekken conclusies. Sociale netwerken spelen tegenwoordig de rol van een veiligheidsdienst. Dankzij hen kan de HR-manager begrijpen hoe een persoon overeenkomt met de geest van het bedrijf, hoe adequaat hij is.

Als je wilt werken in een groot bedrijf, een bedrijf met een ontwikkelde bedrijfscultuur, en vooral als je functie publiciteit inhoudt, dan weet je waarschijnlijk zelf dat je je netwerken goed in de gaten moet houden. Maar voor het geval dat, laten we de regels in herinnering brengen.

Foto’s

Plaats geen foto’s die op zijn minst iemand openhartig, obsceen lijken, in strijd met de normen van moraliteit en ethiek. Controleer uw zichtbaarheidsinstellingen. Verberg twijfelachtige foto’s voor “niet-vrienden”, of verwijder ze liever. Controleer de tags om te zien of een van je vrienden je heeft getagd op een relfeestje vanuit je studentenachtergrond. Ja, daar zijn we het over eens, er is werk en er is privéleven, maar sinds kort is alles zo nauw met elkaar verweven geraakt: realiteit en virtualiteit, offline en online, werk en menselijke persoonlijkheid. Als u er zeker van wilt zijn dat geen enkele werkgever in verlegenheid wordt gebracht door uw foto’s, voer dan strikte censuur uit en maak ze schoon.

Inconsistenties

Controleer of de informatie die u op uw cv heeft ingevoerd, in tegenspraak is met wat een potentiële werkgever op uw profiel zou kunnen zien. Je schrijft bijvoorbeeld in je cv dat je de afgelopen winter aan een project hebt gewerkt en uit je Facebook blijkt duidelijk dat je die winter in Thailand in een hangmat hebt doorgebracht. Een discrepantie! Natuurlijk is de HR-manager niet Sherlock Holmes, maar soms maken sollicitanten zulke belachelijke blunders.

Analyseer of het beeld dat ontstaat vanuit je sociale netwerk past bij het beeld waarin je voor de werkgever en toekomstige collega’s wilt verschijnen. Het is mogelijk dat u hiermee akkoord gaat. En uw publicaties, foto’s en hobby’s vormen een harmonieuze aanvulling op het imago van de professional. En als dat niet zo is? Bedenk wat de dissonantie zou kunnen veroorzaken. Misschien is het de moeite waard om enkele berichten en opmerkingen te verwijderen?

Opmerkingen

De hoofdregel is negativiteit, discussies, beledigingen en natuurlijk kritische uitspraken over vroegere werkgevers, over werk, over collega’s te vermijden. Zelfs als de werkgever inderdaad een tiran was, was het werk dom en waren de collega’s onprofessioneel. Sta uzelf niet toe streng te zijn over politieke of potentieel explosieve sociale onderwerpen. En niet alleen hard, het is beter om je helemaal niet uit te spreken over brandende kwesties. In bedrijven met een ontwikkelde bedrijfscultuur dragen werknemers de waarden van het merk – en wat ze persoonlijk van zichzelf overbrengen, wordt geassocieerd met het merk, of ze dat nu willen of niet.

Herinner je het verhaal van hoe het Disney-bedrijf de directeur van de derde “Guardians of the Galaxy” ontsloeg vanwege het feit dat hij 10 jaar geleden racistische grappen op Twitter toestond (hij is het al vergeten, maar het internet onthoudt het). Het is waar dat na een openbare verontschuldiging de regisseursstoel aan hem werd teruggegeven, maar kun je je de omvang van het probleem voorstellen?

Inhoud

Na al deze beperkingen kunnen we zeggen: ik zal over het algemeen met pensioen gaan van sociale netwerken, ik zal ze niet uit de zonde leiden, je weet maar nooit wie er niet van iets houdt. Maar dit is fout. Voor veel functies is het belangrijk hoe je je gedraagt ​​op sociale netwerken, hoe je jezelf promoot, of je een persoonlijk merk hebt gevormd – vooral als je beroep gerelateerd is aan PR, communicatie of, natuurlijk, SMM. Als een kandidaat voor een PR-directeur in alle sociale netwerken lege profielen heeft, geen vrienden, geen foto’s, hij de kracht van sociale netwerken niet gebruikt om te netwerken, is dit vreemd.

Maar er is goed nieuws: als je een druk leven leidt, plaats dan reisfoto’s, deel nieuws over je familie, praat met vreugde en trots over je werk en projecten, vergeet je hobby’s en hobby’s niet, en tegelijkertijd al je publicaties gaan niet verder dan de algemeen aanvaarde moraal – dergelijke sociale netwerken zullen een geweldige aanvulling zijn op je cv.

Als het cv echter in orde is en sociale netwerken u, zoals het u lijkt, zo winstgevend mogelijk aanbieden en het werk nog steeds niet wordt gevonden, ligt het probleem misschien in iets anders? We moeten hiermee omgaan. We geven in onze cursus les om zo snel, efficiënt en competent mogelijk een goede baan te krijgen. Kom, we zullen je helpen bij het oplossen van eventuele loopbaanproblemen.

https://www.vindazo.be

You may also like...