Spectrumwebdesign
Image default
Gezondheid

Ademhalingstechnieken

Als je wel eens zenuwachtig bent geweest voor iets herken je vast dat je vlak van tevoren even diep inademt om je ademhaling onder controle te krijgen. Echter is uit onderzoek gebleken dat dit diep inademen juist tegenstrijdig werkt, want door heel diep in te ademen krijgt jouw lichaam juist minder zuurstof binnen. En dat is nou net wat je niet wilt op het moment dat je spanning voelt. Er zijn verschillende technieken om ervoor te zorgen dat jouw lichaam extra zuurstof binnenkrijgt door ademhaling. Een van deze ademhalingstechnieken is ontwikkeld door Konstantin Buteyko.

Meer zuurstof

De ademhalingstechniek van Buteyko houdt in dat je juist meer zuurstof krijgt door minder diep in te ademen. Door ervoor te zorgen dat je minder diep inademt, wordt er effectiever zuurstof getransporteerd naar je organen. Je CO2-gehalte neemt toe in het bloed en in de longblaasjes en dit zorgt voor meer zuurstof.

Werkwijze

De eerste stap is ervoor zorgen dat je ontspannend zit, met een rechte rug en ontspannen spieren. Vervolgens adem je wat minder diep in dan hoe je normaal ademt. Dit blijf je herhalen, waarbij je ervoor zorgt dat je steeds minder diep inademt. Wellicht voelt het in het begin alsof je te weinig lucht krijgt, maar juist door de oppervlakkige en gecontroleerde manier van ademhalen worden de haarvaatjes verwijdt en laten ze meer zuurstof door. Als je dit een aantal minuten uitvoert, herstel de balans tussen het CO2- en zuurstofgehalte in je lichaam.

https://buteyko-limburg.nl/ademhalingstechnieken/

Gerelateerde artikelen

Effectieve fysiotherapie in Roosendaal voor klachtvermindering bij het bewegen

De gepaste detox kuur voor jou bestellen

Wanneer u een vermoeden heeft: laat een ADHD test doen bij uw kind